fbpx

Farklı Gelişim Gösteren Çocuklara Teşhiste Testler Büyük Önem Taşıyor

6 Mar 2013 Bülten, Genel

Otizm tedavisi testlerden başlıyor

Uzmanlar, otizmin teşhisinde doğru sonuç verecek olan testlerin uygulanmasının en az terapi programı kadar önemli olduğunu vurguladılar. Bilimsel olmayan testlerin teşhisi ve müdahaleyi geciktirdiği uyarısında bulundular.

Algı ABA Terapi Merkezi uzman psikologlarından Evren Evrim Önal, farklı gelişim gösteren çocuklara yapılan testlerle yoruma dayalı olmayan bilimsel veriler elde edildiğini belirterek, “Özel eğitim alanında, farklı gelişen çocukların gelişimsel özelliklerinin değerlendirilmesi, uygulanan testlerden elde edilen verilerden yola çıkılarak, en iyi bireysel terapi programının hazırlanmasına ve uygulanmasına, bilimsel bir temel oluşturur” dedi. Testlerin özel eğitim almış uzmanlar tarafından yapılması gerektiğinin altını çizen Önal, “Farklı gelişen çocukların değerlendirilmesi, gelişimi, alınması gereken önlemler ve yapılması gereken müdahaleler için karar verebilmek amacıyla farklı değerlendirme araçları kullanılmalıdır” diye konuştu.

Önal, çocuğun takvim yaşı ile gelişimsel yaşı arasındaki farkın sayısal büyüklüğünden öte zayıf olan becerilerin tespitinin daha önemli olduğunu vurgulayarak, “Farklı gelişen çocuğun testlerle değerlendirmesi yapılmadan, bir terapi programının hazırlanması ve uygulanması, hatalı ve yararsız olacaktır ve bilimsel değildir” dedi.

Önal, Algı ABA Terapi Merkezi supervizörü Nükte Altıkulaç’ın Amerika’da kullanılan birçok testlere ulaşabilmelerinin avantajlarını ailelere ve eğitim alan çocuklara yaşattığını da dile getirdi. Diğer konularda olduğu gibi testler konusunda da özel eğitim alanındaki tüm güncel gelişmeleri yakından takip edebiliyor olduklarının da altını çizdi.

Özel Gereksinimli Çocuklara ABA Terapisi – Kanal 24 Sabah

28 Şub 2013 Basında Biz, Genel

Algı ABA Terapi Merkezi yöneticilerinden Parin YAKUPYAN ve ABA program süpervizörü Nükte ALTIKULAÇ’ın, Özel gereksinimli çocuklar ve ABA konusunda söyleşisi, Helin ASLAN ve Kahraman POYRAZOĞLU’nun sunduğu, KANAL 24′de 24 Sabah programında 28 şubat 2013 tarihinde yayınlanmıştır.

 

Otizmli Çocukların Sınırları ABA ve Spor Eğitimiyle Genişliyor

18 Şub 2013 Bülten, Genel

Uzmanlar, otizmli çocukların spor sayesinde sosyal iletişimlerinin arttığını, hiperaktivite ve uyku sorunlarının da azaldığını vurguladı.

Otizmlilerin eğitiminde bilimselliği kanıtlanmış tek yöntem olan ABA (Applied Behavior Analysis-Uygulamalı Davranış Analizi) terapisini uygulayan Algı ABA Terapi Merkezi’nin Beden Eğitimi Öğretmeni Ömer Erkan, öncelikle öğrencilerin belirli testlerden geçirerek güçlendirilmesi gereken yönlerini öğrendiklerini söyledi.

Erkan, sporun otizmli çocukların aileleri dışında değişik sosyal ortamlara girmesine, farklı insanlarla iletişim kurmasına, kurallar çerçevesinde hareket etmesine olanak sağladığını belirterek, “Spor yapan otizmli çocukların doğayı ve çevreyi algılamalarının değiştiği ve farkındalıklarının arttığı saptanmıştır” dedi. Spor sayesinde hem bedensel hem ruhsal bir rahatlanma sağlanması nedeniyle otizmli çocuklarda sık görülen hiperaktivite ve uyku sorunlarının azaldığını vurgulayan Erkan, çocukların performanslarının da eskiye oranla daha iyi olduğunu söyledi.

Otizmli çocukların basketbol, ip atlama, yüzme, tenis gibi sporlarda büyük kas becerilerinin kullanılmasını gerektiren bazı hareketleri daha güç öğrendiklerinin, küçük kas becerilerinde de zayıf olduklarının, yaşıtlarıyla çok seyrek iletişime girdiklerinin altını çizen Erkan, sporun etkilerini şöyle sıraladı:

-Otizmli çocuklarda kasların güçlenmesi el göz ve denge koordinasyonunun artması ve gelişmesini sağlar.

-Vücutlarını tanırlar.

-Beden dili, jest mimik kullanmalarına katkı sağlar.

-Bireyin ihtiyacı olan uyaranları hareket çalışmalarıyla merkezi sinir sistemine iter.

-Kazandıkları becerileri günlük hayata aktarma becerisini geliştirirler.

-Hayata bağlanmalarına yardımcı olur.

-Yaşam kalitelerini yükseltmekte rol oynar.

Erkan, “Bu nedenle otizmli çocuklarda hareket geliştikçe oyun oynama becerileri, iletişim becerileri, yaşıtlarıyla kaynaşma ve materyal kullanımı, dikkat süresi ve anlama dilinin gelişimi artmaktadır. Ayrıca otizmli çocukların sportif eğitimlerde bağımsız olarak birtakım becerileri artmakta ve sosyal uyumsuzlukları çözebilmektedir. Bu yüzden çocuğun hareket eğitimini ve sporu hayatının bir parçası haline getirmeliyiz” diye konuştu.

Otizm Nasıl Fark Edilir?

12 Şub 2013 Bülten, Genel

Psikolog Dilek Erzenli, otizmin belirtilerinin ne olduğunu, tanı konduktan sonra ailelerin ne yapması gerektiğini anlattı.

Her 100 çocuktan biri otizmli olarak doğuyor. Erkek çocuklar, kızlara oranla 3-4 kat daha yüksek risk altında.  Genetik kökenli olduğu söylense de son yıllarda yapılan bilimsel araştırmalar çevresel faktörlerin de otizmi tetiklediğini gösteriyor. Yani, hepimiz çocuğumuzun otizmli olma riskiyle karşı karşıyayız. Peki çocuğumuza otizm teşhisi konulduğu andan itibaren ne yapacağımızı, neyle karşı karşıya olduğumuzu biliyor muyuz?

Algı Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi psikologlarından Dilek Erzenli, otizmi belirtileri 3 yaşa kadar görülen, gelişimsel yetersizlik ve nörolojik bozukluk olarak tanımladı. Çevresel etkenlerin de nedenler arasında yeraldığına dikkat çeken Erzenli,  otizmli çocukların birbirlerinden farklı olduğunu ancak temel ortak özellikleri bulunduğunu söyledi. Erzenli, ortak özellikleri şöyle sıraladı:

–         Göz kontağı kuramamak, diğer kişilerin duygularını adlandıramamak, arkadaşlık kurmakta zorlanmak

–         Dil gelişiminde gecikme, karşılıklı konuşmayı başlatma ve sürdürmede zorluk, yinelenen sözler ve konular

–         Düzen takıntısı, yaşam rutininin bozulmasından endişe etmek, tekrarlanan el ve vücut hareketleri, nesnelerle işlevleri dışında ilgilenmek ve kullanmak

–         Diğer çocukların arasına katılmamak

–         Uygun olmayan zamanlarda gülmek ya da kıkırdamak,

–         Ağrıya duyarsızlık

–         Yalnızlıktan hoşlanma

–         Objelere uygun olmayan şekilde tutunma ve bırakmama

–         Dikkat çekecek derecede aşırı hareketlilik ya da hareketsizlik

–         Tehlikelerden korkmama

–         Topaç çevirme gibi sürekli oyunlardan hoşlanma

–         Söylenenleri tekrarlamak

–         Kucaklanmaktan hoşlanmama

Bu belirtilerden birinin varlığının görülmesi halinde bile çocuk ruh sağlığı uzmanına başvurulması gerektiğinin altını çizen psikolog Erzenli, tanı konulduktan sonra aileyi nelerin beklediğini şöyle anlattı:

“Çocuğunuza ilk otizm tanısı konduğunda önce bir şok yaşanabilir. Bazen sorunun ne olduğunu bilmek rahatlatıcı olabilir, ama aynı zamanda, üzgün kızgın veya şaşkın hissedebilirsiniz. İlk başta bu tanının çocuğunuz ve aileniz için ne anlama geldiğini anlamak zor olabilir. Ama daha sonra çocuğunuzun ihtiyacı olan yardımı aldığınızdan emin olmak için daha fazla bilgiye ihtiyacınız olacak. Ülkemizde devlet, ayda 8 saat bireysel, 4 saat grup ders hakkını otizmli çocuklara tanır. Milli Eğitim’e bağlı özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde bu dersler verilir. Fakat olması gereken aylık eğitim süresi en az 80-140 saat arasında olmalıdır, haftada 2 saatlik eğitim otizmli çocuk için yeterli değildir. Eğitim yoğun olmalıdır. Bu nedenle sizi devletin karşıladığı 12 saat haricinde ekstra dersler alacağınız dolayısıyla ekstra bütçe ayırmanız gereken bir dönem beklemektedir. Eğitimcinin otizm konusunda bilgili ve tecrübeli olması çok önemlidir. Otizm eğitiminde eğitimcinin ve eğitim kurumunun aileyi de eğitmesi, uygulamaların evde de devam etmesi gereklidir.”

Erzenli, bazı ebeveynlerin ilk başta tanıyı reddettiğini ancak bu psikolojik savunma sürecinden çabuk çıkılması gerektiğini vurgulayarak “Kabullenme sürecinde ebeveynler depresyona girebilir, eşler arasında boşanmaya varabilecek sorunlar yaşanabilir. Ebeveyn duruma alışmaya çalışırken bir yandan da yakınındaki insanlara açıklamalar yapmak zorunda kalır.Bu süreçte kendisi ile birlikte çevresini de eğitmek bilgilendirmek zorunda kalır” dedi. Erzenli, çocuğuna otizm tanısı konan ailelere psikiyatrist ve psikolojik yardım almalarını, benzer durum yaşayan ailelerle tanışmalarını, devamlı bilgi edinmeye çabalarını önerdi.

Özel Gereksinimli Çocuklar ve ABA – Bugün TV Ceren BEKTAŞ

27 Oca 2013 Basında Biz, Genel

Algı ABA Terapi Merkezi ve Algı Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi yöneticilerinden Parin YAKUPYAN ve Selim PARLAK’ın söyleşisi, Bugün TV Ceren BEKTAŞ’la Bugün Hafta Sonu programında 27 ocak 2013 tarihinde yayınlandı.

 

Otizm Eğitiminde ABA Terapisi Dönemi

17 Oca 2013 Bülten, Genel

Türkiye’de 0-14 yaş arası otizmli çocuk sayısı 125 bini bulunuyor.  Otistiklerin eğitimi için bir gün bile çok önemli ancak aileler eğitim konusunda tereddütte kalıyor. İstanbul Mecidiyeköy’deki Algı Özel Eğitim Merkezi kurucularından eğitmen Selim Parlak,  otizmlilerin eğitiminde Amerika’da uzun yıllardır ABA (Uygulamalı Davranış Analizi) tekniğinin kullanıldığına işaret ederek,  “Otizmde eğitimden başka bir yol yok. Eğitim sırasında da bireysel farklılıklar büyük önem taşır. ABA tekniği de farklılıkları dikkate alan yoğun bir eğitim programıdır” dedi.

Bir otizmli annesi olan Parin Yakupyan ile birlikte 2007 yılında Mecidiyeköy’de Algı ABA Terapi Merkezi’ni açan Selim Parlak, Türkiye’de son yıllarda yaygınlaşan ABA terapisiyle ilgili bilgi verdi. Merkezdeki eğitimleri Amerika’nın önde gelen merkezlerinde ABA terapisi uygulayan Nicky Nükte Altıkulaç’ın danışmanlığında yürüttüklerini anlatan Parlak, öncelikle çocuklara ABLLS değerlendirme programı yaptıklarını ve izlenecek yolu ona göre belirlediklerini söyledi.  Selim Parlak,  ABA terapisinin bilimsel araştırma kökenli, somut verilere dayalı, görsel değerlendirme olanağı olan, kullanım alanı geniş, kişiselleştirilmiş bir eğitim metodu olduğunu vurguladı.

ABA’nın otizmli çocukların eğitiminin yanı sıra down sendromlu, zihinsel özürlü çocuklarda, akıl hastalarında, okullarda çocukların problem davranışlarını değiştirmek, bağımlılık davranışlarında da kullanıldığına işaret eden Parlak, bu terapinin yaygınlaşması için eğitim seminerleri de düzenlediklerini söyledi.

ABA’nın bir tedavi yöntemi olmadığının altını çizen Parlak şöyle devam etti:

“Ne yazık ki, otizmi iyileştiren herhangi bir terapi, teknik, tedavi henüz bulunmuş değil. Ayrıca, ABA’yı bir tedavi yöntemi olarak değil, bir uygulama yöntemi olarak düşünmelisiniz. ABA tekniklerini kullanarak, çocuğunuza gerekli becerileri daha etkin bir yöntemle öğreterek, davranış problemlerini düzelterek, çocuğunuzun yaşam kalitesini yükseltmeyi amaçlıyoruz. ABA diğer terapi ve alternatif tedavi yöntemleriyle birlikte kullanılabilir.”

Özel Çocuklar Sahnede – NTV Ana Haber

5 Ara 2012 Basında Biz, Genel

Algı Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi’nde eğitim alan öğrencilerin Dünya Engelliler Günü kapsamında, Profilo Kültür Merkezi sahnesindeki, Tiyatro, Şiir, Folklor gösterileri haberi, NTV’de ana haber bülteninde 05 aralık 2012 tarihinde

 

Özel Gereksinimli Çocuklarda ABA Konferansı – Yeşil Mavi Karadeniz Gazetesi

18 Eyl 2012 Basında Biz, Genel

Algı ABA Terapi Merkezi ve Algı Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi yöneticilerinden Parin YAKUPYAN ve Selim PARLAK’ın Ercan KÜÇÜK ile röportajı Yeşil Mavi Karadeniz gazetesinde 18 Eylül 2012 tarihinde yayınlanmıştır..

 

besiktasbelediyesi

Otizmli çocuklarda eğitim nasıl verilmelidir – Cem TV

29 Haz 2012 Basında Biz, Genel

Algı ABA Terapi Merkezi ABA Program süpervizörü Nükte ALTIKULAÇ MS,BCBA,EI (ABA Uzmanı) ve ABA Program koordinatörlerinden Psikolog Yeşim TUNA’nın söyleşisi Tijen BOLULU ile Hayatın Tadı Tuzu Programında 29 Haziran 2012 tarihinde yayınlanmıştır.

 

Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezlerinin Sorunları – Cem Tv

9 Haz 2012 Basında Biz, Genel

Algı Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi Psikologlarından Dilek ERZENLİ ve Yönetici Yardımcısı Sonay AKBULUT’un söyleşisi Cem TV’de Tijen BOLULU ile Hayatın Tadı Tuzu Programında 09 Haziran 2012 tarihinde yayınlanmıştır.

 

1 3 4 5 6 7

Search

+

 

DUYURU

ALGI ABA TERAPİ MERKEZİNİN İSİM DEĞİŞİKLİĞİ HK;

ALGI ABA TERAPİ ve ÇOCUK GELİŞİM MERKEZİ

2007-2008 Akademik Yılında eğitim ve öğretime başlayan kurumumuz, bu sene 12. yılını geride bıraktı. 12 yıllık gelişimimiz içinde, Dünya ve ülkemiz özel eğitim tarihinden, kültüründen ve camiasından güç aldığımız kurumumuz, aynı zamanda geleceğe vizyoner bakan anlayışla da önümüzü açtı. Bu anlamda açıldığımız günden bu güne, topluma faydalı olabilmek adına çıktığımız yolda, sistemimizde devam eden tüm çocuk ve ailelerimizin yaşam kalitelerini yükselttik ve yükseltmeye de devam ediyoruz. 7 Dokunuş ismini verdiğimiz takvim yaşı ile gelişim yaşını eşitlediğimiz çocuklarımızın sayısı da gittikçe artmaktadır. Saygın, itibarlı, güvenilir bir “Algı” oluşturmaya devam ediyoruz.

Amerika Atlanta’da bulunan, 2012 yılından bu güne know-how aldığımız ALL KİDS FİRST kurumu, BHCOE– Behavior Health Center of Excellence kurumu tarafından akreditasyona layık görülmüştür. Aile ve terapist memnuniyetinde, aile eğitiminde, terapist hizmet içi eğitiminde, ABA etik kurallarında, terapist kualifikasyonunda, ABA alanında, öğrenci gelişim oranı alanlarında  %95 başarı kriterini yakaladığı için bu yetkiyi hak etmiştir. Partnerimizin bu akreditasyona layık görülmesinden dolayı gururluyuz.

ALGI GRUP bünyesinde yer alan ve AR-GE birimimiz olan ALGI ABA TERAPİ MERKEZİ; ABA Terapi beraberinde sırasıyla, dil ve konuşma terapisi, fizyoterapi, oyunla tedavi, çocuk gelişim testleri, zihin kuramı, yetişkin psikiyatrisi, beslenme ve yeme bozuklukları yaklaşımları ile çalışmalarını tüm hızıyla devam ettirmektedir. Tüm bunların ışığında bugün sizlerle uzun süredir üzerinde çalıştığımız ve yeni bir uygulama olarak kurumumuza kazandıracağımız, “oyun temelli sosyal beceri grupları” ndan da bahsetmekten gurur duyuyorum. En geç bu yıl sonuna kadar tam gün ve yarım gün programları ile karşınıza çıkmaya hazırlanıyoruz. Böylelikle bir çatı altında, özel çocuklarımız ve aileleri için gerekli tüm eğitim öğretim ortamının var olmasını sağlamış olacağız.

Bu bağlamda bizler de gördük ki, sadece ABA Terapi yapmıyoruz. Zaman içinde hizmet çeşitliliğimize kattığımız ve katacağımız başlıklardan dolayı ismimizin yanına ek getirmek kaçınılmaz gibi duruyordu. “Algı ABA Terapi ve Çocuk Gelişim Merkezi” olarak bundan böyle anılmaktan gurur duyacağımızı bildirmek isterim.

Çok güçlü bir kadro ve uyumlu bir takım çalışması ile yapılacağına inandığımız, eğitimde yüksek standartların gerçekleştirilmesi, tüm programlarımızın buna hizmet etmesi en büyük dileğimizdir.

Sevgilerimle,

Selim Parlak

Kurucu / Direktör

Algı ABA Terapi ve Çocuk  Gelişim Merkezi