[heading text=”Otizm Spektrum Bozukluğu Değerlendirmesinde Gözlemlenecek Öğeler”]
SOSYAL-DUYGUSAL ALAN
- Göz kontaktı
- Gülümsemeye yanıt
- Kendiliğinden etkileşim başlatıp başlatmaması
- Adını çağırmaya tepkisi
- Ebeveynden ayrılmaya tepki
- Ce oyununa tepkisi
- İşaret parmağı kullanımı
- Motor taklit (bye-bye-öpücük)
- Ortak dikkat
- Aile bireyleri ile etkileşim / oyun biçimi, katılımı
- Yabancılar (muayene eden kişi) ile etkileşim paterni
- İlgilerini kendiliğinden paylaşıp paylaşamaması
- Hayali, taklide dayalı oyunlar ve bunu oynama biçimi
- Oyuncaklarla oynama biçimi
- Empati becerisi
- Kendi başına bırakıldığında tutumu ve yaptıkları
DİL BECERİLERİ
- Anlama becerisi, komut alma
- Anlamlı kelime
- Cümlelerinin içerdiği kelime sayısı
- Anlatım dili
- Spontan konuşma beceri seviyesi
- Pragmatik ve semantik beceriler
- Konuşmada patolojik patern, örneğin ekolali, perseverasyon, zamirlerin ters söylenmesi, neolojizm
- Ses tonu
- Karşılıklı konuşmayı yürütme becerisi
- Artikülasyon sorunu
TEKRARLAYICI TÖRENSEL DAVRANIŞLAR
- Motor stereotipler
- Törensel davranışlar
- Özel ilgi alanları
- Yaşa uygunsuz ilgi alanları
- Oyuncaklarla işlevsiz ilgilenme
- Duyusal hipersensivite, hiposensivite (kokuya, sese, tada, dokunsal duyarlılıklar)
- Değişime karşı tutumu
- Törensel davranış / motor stereotipi durdurmaya karşı tutumu
Kaynak: Nahit Motavalli Mukaddes’in “Otizm Spektrum Bozuklukları Tanı ve Takip” kitabından alıntıdır.