İşitme Kaybı Nedir?

,

İŞİTME KAYBINA BAĞLI DİL VE KONUŞMA BOZUKLUKLARI

İşitme kaybına bağlı dil ve konuşma problemleri artikülasyon bozuklukları ve/veya gecikmiş /gelişimsel dil problemleri ile karşımıza çıkabilmektedir. Artikülasyon bozuklukları çocuğun belirli sesleri doğru çıkaramamasıdır veya hiç çıkarmamasıdır. Örneğin bir çocuk” k” harfi yerine” t “demesi ve kelimelerde her “k” gördüğü sese “t” demesi bir artikülasyon bozukluğudur. İşitme problemi yaşayan çocuklarda, işitme kaybının derecesine göre konuşma seslerinin bazılarının duyamazlar/duyamayabilirler. Konuşma sesleri 30dB civarındadır ve çocuğun kaybı bu derecelerde ise sesleri duyamayabilirler. Duyamadıkları için ise iki sesi işitsel olarak birbirlerinden ayırt edemeyebilirler. Yani bir çocuk işitsel olarak birbirine yakın iki sesi karıştırabilir, aynı şekilde duyuyor olabilir. Bu şekilde duyduğu ve farkını hissetmediği için ise konuşmada ve yazıda duyduğu gibi söyleyebilir. Ya da  İkinci bir dil ve konuşma problemimiz gecikmiş konuşma/gelişimsel  dil bozukluğuna da neden olabilir. Bu bozukluk çocuğun dil becerileri bakımından yaşıtlarını karşılayamamasıdır. Dile ait becerilerimiz, alıcı dil ve ifade edici dil becerileri olarak sınıflandırılabilir. Alıcı dil konuşulanı anlamayı kapsarken , ifade edici dil konuşmanın çıktısıdır. Yani alıcı kitabın kitap olduğunu bilmek iken, ifade edici dil ise kitap diyebilmektir. Çocuklar bebekliklerinden bu yana belirli alıcı dil ve ifade edici dil basamaklarından geçerler . Eğer ki bir çocuk yaşının gerektirdiği dil becerilerine sahip değilse gecikmiş konuşması olduğunu söyleyebiliriz. Eğer ki bir çocuk duymuyorsa konuşmayı öğrenmesi zorlaşacaktır. Çünkü çocuklar dili maruz kalarak , çevrelerinden duyarak öğrenirler . Bu yüzden küçük yaşlarda görülen ve müdahale edilmeyen işitme problemleri gecikmiş dil tablosunun ortaya çıkmasına ve çocukların dil , dolasıyla da akademik  becerilerinin geri kalmasına sebebiyet verebilir.

 

Ayla Ebru BALÇIK
Uzman Dil ve Konuşma Terapisti