Gelişim Alanlarına Göre 3-4 Yaş Aralığında Sahip Olunan Beceriler

Sosyal Gelişim

  1. Dans eder şarkı söyler (Müzik ile)
  2. taklit ederek kurallara uyar
  3. Yetişkini selamlar
  4. Yetişkin liderliğinde grup oyunlarına uyar
  5. oyun sırasında izin ister
  6. %50 lütfen teşekkür ederim der
  7. Telefonla konuşur
  8. Sıra bekler
  9. Büyük çocuk liderliğinde grup oyunlarına uyar
  10. %75 istenildiğinde işbirliği yapar
  11. Bahçede istenilen alanda oynar
  12. Meşgulken diğer çocukla oynar konuşur

Dil Gelişimi

  1. Soru cümlesinde “-mı” eki kullanıyorum.
  2. Öykü saatine beş dakika süreyle katılabiliyorum.
  3. Birbirinden bağımsız iki emri yerine
  4. İstenildiğinde adımı ve soyadımı söyleyebiliyorum.
  5. “Nasıl” kelimesini içeren sorulara cevap
  6. Fiillerin geçmiş zaman halini doğru olarak
  7. En son yaptığım deneyimimi anlatıyorum.
  8. Sık kullanılan nesnelerin nasıl kullanıldığını söylüyorum.
  9. Gelecekle ilgili olayları “yapacağım/ lazım/ istiyorum” gibi ifadelerle anlatıyorum.
  10. Soru sormak için cümlenin sonuna soru eki
  11. Oluş sırasına göre iki olayı anlatıyorum.
  12. Birbirini takip eden üç iş

Öz Bakım

  1. Kendi başıma yemeğimi
  2. Yukarıdan giydirilen düğmeli tişörtümü yardımla
  3. Hatırlatıldığında burnumu
  4. Haftanın iki sabahı kuru olarak uyanıyorum.
  5. Ayakta tuvalette çiş yapıyorum.(erkek)
  6. Düğmeler hariç, giyinmeye başlar ve
  7. Giyeceklerin çıt çıtlarını ve kopçalarını
  8. Hatırlatıldığında mendile sümküre
  9. Bilinen tehlikelerden kendimi sakına
  10. Paltomu askıya asıp, alçak bir askılığa
  11. Sözel yardım yapıldığında dişlerimi fırçalaya
  12. Parmaksız eldivenleri
  13. Düğme kartındaki ve ya masa yatırılan bir ceketin büyük büyümelerini sökebiliyorum.
  14. Düğme kartındaki ve ya masaya yatırılan bir ceketin düğmelerini ilik
  15. Çizmelerimi

Bilişsel Gelişim

  1. Büyük ve küçük nesneleri isimlendire
  2. Sözel direktif verildiğinde 10 vücut kısmımı gösterebiliyorum.
  3. Sözel direktif verildiğinde kız ve erkeği göstere
  4. Bir nesnenin ağır ve ya hafif olduğunu söyleye
  5. Bütününü oluşturmak için bir şeklin iki parçasını birleştirebiliyorum.
  6. Bildiğim bir hikaye ve ya televizyon programındaki iki kişi veya olayı
  7. Parmak oyunlarını söz ve hareketleriyle tekrar
  8. Nesnelerin bire bir eşleştirebiliyorum.
  9. Sorulduğunda uzun ve kısa nesneleri gösterebiliyorum.
  10. Hangi nesnelerin ilişkili olduğunu söyleyebiliyorum.
  11. Model olunduğunda 3’e kadar
  12. Nesneleri sınıflandırabiliyorum.
  13. Model olunduğunda “V” şeklini çizebiliyorum.
  14. 10 cm lik kare kağıdın bir köşesinden diğer köşesine çapraz çizgi çizebiliyorum.
  15. Model olunduğunda on nesneye kadar
  16. Modele bakarak üç küp ile köprü
  17. Küpler veya boncuklardan oluşan dizileri eşleştirebiliyorum.
  18. Birleşik “V ” çizebiliyorum.
  19. Eksik insan resmine kol ve ya bacak
  20. Deneme – yanıma olmaksızın altı parçalı yap-bozu tamamlıyorum.
  21. Nesnelerin benzer ve farklı olduğunu söylüyorum.
  22. Model olunduğunda kare çiziyorum.
  23. İstenildiğinde üç rengi
  24. Üç şekil isimlendiriyorum

Fiziksel Gelişim

  1. Üç parçalı yap-bozu veya şekil tahtasını
  2. Makasla gelişi güzel kesikler
  3. 20cm yükseklikten
  4. Bana doğru yuvarlanan büyük boy topa tekme
  5. Parmak ucunda yürüyebiliyorum.
  6. Uygun kol hareketleri ile 10 adım koşabiliyorum.
  7. 150 cm mesafe boyunca pedal çevirerek üç tekerlekli bisiklete
  8. Harekete geçildiğinde salıncakta sallana
  9. Yukarı tırmanıp kaydıraktan aşağıya 120-180 cm
  10. Öne takla
  11. Merdivenleri ayak değişerek çıkabiliyorum.
  12. Asker gibi yürüyorum.
  13. Atılan topu iki elim ile
  14. Kalıpların etrafından çizerek şekilleri çıkarabiliyorum.
  15. 3mm’lik kaymalarla 20cm’lik ayağımın üstünde

Kaynak: Portage Erken Eğitim Rehberi-Dr.Ender Uzundemir Marangoz