Gelişim Alanlarına Göre 2-3 Yaş Aralığında Sahip Olunan Beceriler

Sosyal Gelişim

  1. İşbirliği yapar.
  2. İstenilen nesneyi getirir götürür.
  3. 5 dk yetişkinle kitaba bakar.
  4. Teşekkür ve lütfen der.
  5. Basit işlerde yardım etmek ister.
  6. Yetişkin elbiselerini giyer oynar.
  7. Sorulduğunda seçim yapar.
  8. Sevmek ve üzülmek ifadelerini anlar gösterir.

Dil Gelişimi

  1. İki kelimelik dizilerde isim ile bir sıfatı veya başka bir ismi birleştirebiliyorum.
  2. İki kelimelik dizilerde isim ve fiili birleştirebiliyorum.
  3. Tuvalet ihtiyacımı sözel olarak belirtiyorum.
  4. İki kelimelik ifadelerde burada ve orada sözcüklerini fiil ve isimle birleştiriyorum.
  5. Mülkiyeti belirtmek için iki kelimeyi birleştiriyorum (babanın ayakkabısı)
  6. Konuşmalarımda hayır veya değil kullanıyorum.
  7. Basit etkinlikler için “……… ne yapıyor?” diye sorulduğunda cevap veriyorum.
  8. Nerede sorusu içeren cümlelere cevap verebiliyorum.
  9. Tanıdığım doğadaki çevresel sesleri isimlendirebiliyorum.
  10. İstek cümlesinde çoğul eki kullanıldığında birden fazla nesne “küpler” veriyorum.
  11. Konuşma içerisinde kendi ismimi kullanıyorum.
  12. Önceden tanıdığım 10 nesnenin resimlerini kullanışları tanımlandığında gösterebiliyorum.
  13. Yaşımı söylemek için parmaklarımı kullanıyorum.
  14. Sorulduğunda cinsiyetimi söyleyebiliyorum.
  15. Birbirine bağlı olan iki yönergeyi yerine getirebiliyorum.
  16. Şimdiki zaman fiil halini kullanıyorum.
  17. Kelimelerin çoğul hallerini kullanıyorum.
  18. Geçmiş zaman eklerini uygun yerlerde kullanıyorum.
  19. Bu ne? Sorularını soruyorum.
  20. %90 oranında sesimin tonunu kontrol edebiliyorum.
  21. Konuşmam içerisinde bu ve şu kelimelerini kullanıyorum.
  22. -dır, -dir ek fiillerini kullanabiliyorum.
  23. Kendi ismim yerine ben,bana,benim ifadelerini kullanıyorum.
  24. Nesneye işaret ederek “Bu ………… değil” diyorum.
  25. Kim sorusu içeren cümlelere isim ile cevap veriyorum.
  26. İsimlerin mülkiyet bildiren hallerini kullanıyorum.(Babamın)
  27. Kurallı cümle kurabiliyorum.
  28. Bazı sınıflandırma ifadeleri kullanıyorum.
  29. Bazen istek ve gelecek zaman kiplerini kullanıyorum.
  30. Nesneleri açık veya kapalı olarak tanımlayabiliyorum.

Öz Bakım

  1. Biraz döksem de bardak ve kaşık kullanarak kendimi besliyorum.
  2. Yetişkinden havluyu alıp elimi yüzümü siliyorum.
  3. Kamış kullanarak bardaktan içebiliyorum.
  4. Çatalı yiyecekle doldurabiliyorum.
  5. Sadece yenebilen nesneleri çiğneyip, yutuyorum.
  6. Havlu verildiğinde ellerimi yardımsız kurulabiliyorum.
  7. Tuvalete gitmek istediğimi söylüyorum.
  8. Ağız salgımın akmasını kontrol edebiliyorum.
  9. Oturağa oturtulduğumda haftada 3 kez çişimi veya kakamı oturağa yapıyorum.
  10. Ayakkabılarımı giyebiliyorum.
  11. Dişlerimi fırçalamayı taklit ediyorum.
  12. Çözüldüğünde basit giysilerimi çıkarabiliyorum.
  13. Kakamı tuvalete yapıyorum.
  14. Tabure ve ya basamak sağlandığında musluktan su doldurabiliyorum.
  15. Yetişkin suyu ayarladığında ellerimi ve yüzümü sabunla yıkıyorum.
  16. Gündüzleri kazaları önlemek için zamanında tuvalete gitmek istiyorum.
  17. Boyuma uygun yerdeki askılığa paltomu asabiliyorum.
  18. Gündüz uykularımda altımı ıslatmıyorum.
  19. Sivri mobilya köşeleri, korumasız merdivenlerin meydana getireceği kazalardan korunuyorum.
  20. Hatırlatıldığında peçete kullanıyorum.
  21. Yiyecekleri çatala batırıp ağzıma götürebiliyorum.
  22. Küçük, kulplu sürahiden bardağa yardımsız sıvı doldurabiliyorum.
  23. Giysimdeki çıt çıtları açabiliyorum.
  24. Banyo yaptırılırken kollarımı ve bacaklarımı yıkayabiliyorum.
  25. Çoraplarımı giyebiliyorum.
  26. Palto, kazak ve gömleğimi giyebiliyorum.
  27. Giyeceklerin önünü bulabiliyorum.

Bilişsel Gelişim

  1. İstenildiğinde belirli bir kitabı bulabiliyorum.
  2. Üç parçalı şekil tahtasını tamamlayabiliyorum.
  3. Bilinen 4 resmi isimlendirebiliyorum.
  4. Model olunduğunda dik bir çizgi çiziyorum.
  5. Model olunduğunda yatay bir çizgi çiziyorum.
  6. Daire resmi gösterildiğinde daire çizebiliyorum.(Kopya etmek)
  7. Aynı doku yapısına sahip kumaşları eşleştirebiliyorum.
  8. İstenildiğinde büyük ve küçüğü gösterebiliyorum.
  9. Model olunduğunda ‘’ + ‘’işaretini çizebiliyorum.
  10. Üç rengi eşleştirebiliyorum.
  11. İstenildiğinde nesneleri bir başka nesnenin içine, üstüne ve altına koyuyorum.
  12. Ses çıkaran nesneleri isimlendirebiliyorum.
  13. Dört parçalı iç içe geçen oyuncak kutuları iç içe koyabiliyorum.
  14. Hareket ve iş belirten resimleri isimlendirebiliyorum.
  15. Geometrik şekilleri resimleri ile eşleştirebiliyorum.
  16. Çubuğa sırasına uygun 5 halkayı geçirebiliyorum.

Fiziksel Gelişim

  1. İki dakika içerisinde 4 iri boncuğu ipe dizebiliyorum.
  2. Kapı kollarını ve tokmaklarını çevirebiliyorum.
  3. Olduğum yerde çift ayak sıçrayabiliyorum.
  4. Geri geri yürüyebiliyorum.
  5. Yardımla merdivenlerden ine biliyorum.
  6. 150cm uzaklıktaki sabit duran yetişkine top atabiliyorum.
  7. 5-6 küp ile kule yapabiliyorum.
  8. Sayfaları teker teker çeviriyorum.
  9. Küçük nesnelerin ambalajını açabiliyorum.
  10. Taklit yoluyla kağıdı ikiye katlayabiliyorum.
  11. Birbirine geçmeli oyuncakları ayırıp tekrar tekrar takabiliyorum.
  12. Vidalı oyuncakların vidalarını açabiliyorum.
  13. Durmakta olan büyük topa tekme atabiliyorum.
  14. Tuz seramiği hamurundan toplar yuvarlayabiliyorum.
  15. Kalem orta parmağım ile destekleyip baş ve işaret parmaklarımla tutabiliyorum.
  16. Yardımla öne takla atabiliyorum.
  17. Delikli tahtaya 5 çubuğu çakabiliyorum.

Kaynak: Portage Erken Eğitim Rehberi-Dr.Ender Uzundemir Marangoz