Gelişim Alanlarına Göre 1-2 Yaş Aralığında Sahip Olunan Beceriler

Sosyal Gelişim

  1. Basit ev işlerinde yetişkini taklit edebilme
  2. Bir çocuğun yanında oynayabilme
  3. Başka bir çocukla 2-5 dakika araba veya top oynamaya katılma
  4. Ebeveynlerinin yokluğunda etkinliğe katılabilme, bazen telaşlanma
  5. Çevreyi aktif bir şekilde araştırma
  6. Başka bir kişi ile oynanan manipulatif oyunlara (ipi çekmek, tokmak çevirmek) katılma
  7. Bebek veya yumuşak oyuncaklara sarılıp gezdirebilme
  8. Güldüren ve ilgi çeken hareketleri tekrarlama
  9. Kitabı okuması veya paylaşması için yetişkine verme
  10. Bir olay veya nesneyi yetişkine göstermek için onu çekiştirme
  11. Hatırlatıldığında yasaklanan nesnelerin yanındayken elini çekme ve ‘cıs’ deme
  12. Mama sandalyesinde veya altı değiştirilirken ihtiyacının karşılanmasını bekleme
  13. 2-3 yaşıtı ile oynayabilme
  14. Hatırlatıldığında tanıdık yetişkinleri ve yaşıtlarını selamlayabilme

Dil Gelişimi

  1. Beş farklı    kelime    söyleyebilme    (aynı    kelime    birden   fazla          nesne   için kullanılabilir)
  2. ‘Daha fazla’ istediğini söyleyebilme
  3. Hepsi bitti/gitti sözcüklerini kullanma
  4. Jest ve mimik yardımı olmaksızın söylenen 3 farklı yönergeyi yerine getirme
  5. İstendiğinde ‘bana ver’, ‘bana göster’ ifadelerinin karşılığını yapma
  6. İsimleri söylendiğinde 12 nesneyi gösterebilme
  7. İsimleri söylendiğinde bir kitaptaki 3-5 resmi gösterebilme
  8. Kendi vücudunda 3 vücut kısmını gösterebilme
  9. İstenildiğinde kendi ismini veya takma ismini söyleyebilme
  10. Tanıdığı nesneler için ‘bu nedir’ sorusuna cevap verebilme
  11. İsteklerini belirtmek için sözel ifadeleri el hareketleri ile birlikte kullanma
  12. Evdeki hayvanlarda dahil olmak üzere ailesindeki 5 bireyin adını söyleyebilme
  13. 4 oyuncağı isimlendirebilme
  14. Hayvan sesleri çıkarma veya hayvanı isimlendirmek için o hayvanın sesini kullanma
  15. Gösterildiğinde bildiği yiyeceklerin ismini söyleme
  16. Cümle sonundaki kelimeye vurgu koyarak, soru cümlesi yapma
  17. Bir bebeğin veya başka bir bireyin 3 vücut parçasının ismini söyleme
  18. Evet/ hayır cevabı gerektiren sorulara olumlu veya olumsuz cevap verme

Öz Bakım

  1. Kendi başına, ev yemeklerini kaşıkla yeme
  2. Tek eli ile bardağı tutup içme
  3. Ellerini suya sokup yüzüne sürmeyi taklit edebilme
  4. Beş dakika süre ile oturakta oturabilme
  5. Şapkayı başına koyup çıkarma
  6. Çoraplarını çıkarma
  7. Kollu giysilere kollarını, pantolona bacaklarını sokma
  8. Bağları çözülüp gevşetildiğinde ayakkabılarını çıkarma
  9. Düğmeleri çözüldüğünde paltoyu çıkarabilme
  10. Düğmeleri çözüldüğünde pantolonu çıkarma
  11. Geniş fermuarı (alt kısmını takıp çıkarmak olmadan) açıp kapatma,
  12. Tuvalete gitme isteğini sözle veya hareketle ifade etme

Bilişsel Gelişim

  1. Kaptan altı nesneyi tek tek dışarı çıkarma
  2. Vücut kısımlarından birini gösterme
  3. Benzer nesneleri eşleştirebilme
  4. Karalama yapma
  5. Adı söylenerek ‘Muhammed Emin nerede?’ şeklinde sorulduğunda kendini gösterme
  6. İstenildiğinde delikli tahtaya 5 çubuğu yerleştirme
  7. Nesneleri, aynı nesnelerin resimleri ile eşleştirebilme
  8. Söylenen resmi gösterme
  9. Söylenen resmi bulmak için kitabın sayfalarını ikişer üçer çevirme

Fiziksel Gelişim

  1. Merdivenleri emekleyerek çıkma
  2. Otururken ayağa kalkma
  3. Taklit ederek top yuvarlayabilme
  4. Yetişkin sandalyesine tırmanıp, ters dönüp oturabilme
  5. Bir çubuğa dört halka geçirebilme
  6. Delikli tahtadan 2 cmlik çubukları çıkarabilme
  7. Delikli tahtaya 2 cmlik çubukları sokabilme
  8. Üç küp ile kule yapabilme
  9. Pastel boya veya kurşun kalemle işaretler yapabilme
  10. Kendi başına yürüyebilme
  11. Merdivenlerden emekleyerek inebilme
  12. Küçük sandalyeye bağımsız oturabilme
  13. Çömelip tekrar ayağa kalkabilme
  14. Yürürken oyuncaklarını itip çekebilme
  15. Düşmeden, belden eğilerek yerdeki nesneleri alabilme
  16. Dairesel hareketleri taklit edebilme (boyayla, un ile, parmak boyasıyla veya kum ile veya kuma parmağıyla dairesel hareketler yapma)

Kaynak: Portage Erken Eğitim Rehberi-Dr.Ender Uzundemir Marangoz