Biten Becerilerin Genellenmesine Destek Olunuz

Değerli Ailemiz,

ABA yöntemi çocuğunuzu özel biçimde motive eden şekillendiren güçlendiren tekniklerden oluşmuştur. ABA ile kazanılan becerilerin takibinin yapılması ve genelleştirme çalışmalarına destek verilmesi çok önemlidir. Bizler merkezimizde ABA tekniğini kullanarak sistematik ve yoğun bir şekilde çalışıyoruz. Becerinin gerçek anlamda kazanılmış olması için çocuklarımızın farklı ortamlarda, farklı materyallerle ve farklı kişilerle beceriyi gerçekleştiriyor olması gerekmektedir.

Çocuğumuz sınıf ortamında öğrendiği bir beceriyi o ortam dışında sergilediği zaman beceriyi kazanılmış olarak kabul ediyoruz. Örneğin, terapistinden sözel ifade/ işaret kullanarak “su” isteyen, ancak evde “su” için ağlayan bir çocuğun beceriyi kazandığını varsaymıyoruz. Öğrenilen becerileri genelleme süreci içinde ailelerimize büyük görevler düşüyor. Sizlerin çocuğunuzla çalışırken, bizler gibi masaya oturup soru-cevap şeklinde çalışmanızı beklemiyoruz. Siz çocuğunuzun masa başında öğrendiği becerileri günlük yaşamınız içinde farklı senaryolar oluşturarak, çocuğunuzun bu beceriyi doğal olarak kullanmasını destekleyeceksiniz. Çünkü masa başında öğrenilen beceriler, günlük yaşamı içinde doğal işlevine hizmet etmezse zaman içinde kaybolup gidecektir. Eğer çocuğunuz yapılandırılmış öğretim ortamında kartlarla, resimlerle kırmızı rengini öğrendiyse, kırmızıya çocuğunuzun yaşamı içinde bir anlam kazandırın ki çocuğunuz daha sık kullansın bu beceriyi. Biraz yaratıcı olmanız gerekebilir.

Aklınıza yaratıcı bir fikir gelmiyorsa bizler size fikir üretmek konusunda yardımcı olmaya hazırız. Hatta sizlere “uygulamalı aile eğitimi” seans imkanı sunarken ki düşüncemiz, siz ebeveynlerin içindeki cevheri çıkartmaktı. Gelin çocuğunuzla yeni bir şeyler öğrenme, çocuğunuza yeni bir şeyler öğretme yollarını öğrenmek için size sunulan bu fırsatı kaçırmayın. Mükemmel olmanızı beklemiyoruz. Siz olun yeter, biz yanınızda olacağız.

Kazanilan becerinin genellenmesi için öneriler:

• Öğrenme ortamını esnek hale getirmek,

• Çocuğu, etkileşim başlatması için motive etmek,

• Çocuğu, hedef davranışı sergilemesi için motive etmek,

• Yönerge, çocuğun tepkisi ve pekiştirme ilişkisinin sistematik olması,

• Çocuğun sadece doğru yanıt için değil gayreti için de ödüllendirilmesi gerekir (Stokes & Baer, 1977)

Lütfen uygulamalı aile egitimlerinden öğrendiklerinizle beraber edinilen kazanımların genellenmesi için çaba sarf ediniz.Bu işbirliğiniz başarımızı bir kat daha arttıracaktır.

Koordinatörünüzden bu konuda yardım isteyiniz.